Ondersteuning en arrangementen

Alles over het OPP en onderwijszorgarrangementen. U leest hier over:

  • inhoud en procedures;
  • onderwijszorgarrangementen;
  • het ontwikkelingsperspectief van leerlingen;
  • wat het Steunpunt Passend Onderwijs VO voor u kan betekenen.

Veelgestelde vragen

Waarom zijn de regeling bekostiging EMB en het landelijk aanvraagformulier TLV ontwikkeld?

De regeling bekostiging EMB en het landelijk aanvraagformulier TLV zijn ontwikkeld op basis van moties en toezeggingen aan de Tweede Kamer door hebben de staatssecretarissen Dekker (OCW) en Van Rijn (VWS), maart 2015. Doel is om de knelpunten op te lossen die worden ervaren door ouders en vso-scholen die onderwijs verzorgen aan leerlingen met EMB.

Download de brief die de Dekker en Van Rijn naar de Tweede Kamer stuurden (PDF, 71 KB).

Voor welke leerlingen is het aanvraagformulier TLV en de richtlijn EMB bedoeld?

(V)so-scholen met leerlingen met een ernstige meervoudige beperking bedienen vaak een grote regio. Zij moeten daardoor bij verschillende samenwerkingsverbanden een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aanvragen. Per samenwerkingsverband kunnen daarvoor andere regels en formulieren gelden. Om het aanvragen van een TLV makkelijker te maken hebben de PO-raad en de VO-raad één landelijk uniforme formulier ontwikkeld voor het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring.

In eerste instantie is dit TLV-aanvraagformulier ontwikkeld voor EMB-leerlingen uit categorie A, maar kan ook worden gebruikt voor alle EMB-leerlingen (A, B en C). Het is geen wettelijke verplichting om gebruik te maken van het landelijke aanvraagformulier. De PO-raad en de VO-raad doen echter een dringend beroep op samenwerkingsverbanden om dit landelijk aanvraagformulier te gebruiken voor EMB-leerlingen.

Download het TLV-aanvraagformulier
Download de brief van de PO-Raad en de VO-raad

In de richtlijn EMB worden samenwerkingsverbanden geadviseerd om een toelaatbaarheidsverklaring voor alle EMB-leerlingen af te geven voor de gehele schoolperiode (een voor primair onderwijs en een voor voortgezet onderwijs). Deze leerlingen zijn immers langdurig aangewezen op extra ondersteuning in het (voortgezet) speciaal onderwijs. Door een TLV af te geven voor de hele schoolperiode wordt de administratieve last voor ouders en (v)so-scholen verminderd.

  • SWV-PO wordt geadviseerd om eenmalig een tlv afgeven die geldig is gedurende het hele verblijf op het SO.
  • Bij de overstap van SO naar VSO moet opnieuw een tlv worden aangevraagd bij SWV-VO. SWV-VO wordt geadviseerd om een tlv af te geven die geldig is gedurende het hele verblijf op het VSO.

Download de richtlijn EMB (PO-Raad en VO-raad)

Komen alle EMB-leerlingen in aanmerking voor bekostigingscategorie hoog?

Nee. Het samenwerkingsverband bepaalt in welke bekostigingscategorie een leerling valt. De 3 categorieën werden in het verleden gebaseerd op de indicatie van de leerling:
• categorie laag: zmlk, lz, cluster 4 (lz = langdurig/chronisch ziek)
• categorie midden: lichamelijke beperking lg
• categorie hoog: meervoudig complex gehandicapt (mg; zmlk en lg)

Sinds 1 augustus 2014 is niet de stoornis/handicap van de leerling leidend maar het ontwikkelingsperspectief (OPP). In het OPP staat welke (hoeveelheid) ondersteuning een leerling nodig heeft. EMB-leerlingen uit categorie C vallen meestal onder bekostigingscategorie laag.

Wat houdt de regeling bekostiging EMB in en voor wie geldt deze regeling?

Voor januari 2015 konden scholen een beroep doen op de Regeling compensatiemiddelen AWBZ voor aanvullende zorg op school. Met de invoering van passend onderwijs zijn deze compensatiemiddelen, in totaal 10 miljoen euro, toegevoegd aan het ondersteuningsbudget van de samenwerkingsverbanden. Dit budget kan worden ingezet voor de extra zorg die EMB-leerlingen nodig hebben. Onder zorg wordt verstaan: begeleiding, persoonlijke verzorging en/of verpleging.

Omdat het gesprek tussen scholen en samenwerkingsverbanden over de inzet van extra zorg moeizaam verloopt, is de Regeling bekostiging EMB ingevoerd. Op basis van deze regeling kunnen (v)so scholen voor deze leerlingen die meer zorg nodig hebben dan geboden kan worden op basis van de onderwijsbekostiging, via een formulier bijzondere bekostiging aanvragen bij DUO. Het totale beschikbare budget van 5 miljoen euro wordt onttrokken aan de lumpsum van de samenwerkingsverbanden.

De regeling bekostiging EMB geldt uitsluitend voor EMB-leerlingen uit categorie A:
“leerlingen met een combinatie van een (zeer) ernstige verstandelijke beperking (IQ tot 35), een lichamelijke beperking en bijkomende stoornissen, voor wie naast extra ondersteuning in het onderwijs ook extra zorg nodig is, die op 1 oktober 2014 ingeschreven stond op een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs en voor wie het bevoegd gezag bekostiging categorie 3 (hoog) ontvangt.”

Samenwerkingsverbanden behouden 5 miljoen euro, waaruit extra zorg op speciale en regulier scholen bekostigd kan worden. Scholen met EMB-leerlingen uit categorie B en C kunnen extra middelen aanvragen bij het samenwerkingsverband, aangezien deze leerlingen vaak extra zorg nodig hebben op school.

Over welke leerlingen gaat het wanneer we het over EMB hebben?

EMB-leerlingen zijn kinderen of jongeren met:

A. een laag ontwikkelingsperspectief ten gevolge van een ernstige verstandelijke beperking (IQ < 35), vaak met moeilijk te ‘lezen’ gedrag en ernstige sensomotorische problematiek (zoals ontbreken van spraak, bijna niet kunnen zitten/ staan), of
B. een matig tot lichte verstandelijke beperking (IQ tussen 35 en 70) en een grote zorgvraag ten gevolge van ernstige en complexe lichamelijke beperkingen, of
C. een matig tot lichte verstandelijke beperking (IQ tussen 35 en 70) in combinatie met moeilijk te reguleren gedragsproblematiek als gevolg van ernstige psychiatrische stoornissen.

Welke taken en verantwoordelijkheden hebben scholen, gemeenten en zorgaanbieders rondom dyslexie?

Scholen zijn verantwoordelijk voor het bieden van goed lees- en spellingonderwijs en voor de signalering en begeleiding van leerlingen met problemen op het gebied van technisch lezen en/of spellen. Als blijkt dat extra begeleiding van de leerling onvoldoende effect heeft, kan worden doorverwezen voor diagnostisch onderzoek.

De gemeente is verantwoordelijk voor de inkoop en toeleiding naar diagnostiek en behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie (EED) door zorgaanbieders.

Diagnostiek en behandeling van dyslexie wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van een geregistreerde gz-psycholoog(BIG),  kinder- en jeugdpsycholoog(NIP) of orthopedagoog-generalist (NVO). Alleen leerlingen met een diagnose ernstige enkelvoudige dyslexie komen in aanmerking voor behandeling.

Ongeacht de uitkomst van het onderzoek blijft de school c.q. het samenwerkingsverband passend onderwijs verantwoordelijk voor ondersteuning en begeleiding voor alle kinderen met dyslexie. Voor docenten zijn er vier vakkaternen ontwikkeld met begeleidingsadviezen voor leerlingen: talen, exacte vakken, zaakvakken, praktijk- en creatieve vakken.

Meer informatie:

Moet een TLV-aanvraag worden ondertekend door ouders/voogd?

Nee, het is niet wettelijk verplicht dat ouders en/of voogd een TLV-aanvraag ondertekenen. Sommige scholen en samenwerkingsverbanden vragen dit wel van ouders. Dit is hun eigen beleid.

Uitgangspunt is dat de school met ouders bespreekt wat het ontwikkelingsperspectief is van de leerling, welke ondersteuning een leerling nodig heeft. Het is belangrijk dat de school uitlegt aan ouders waarom zij een tlv wil aanvragen voor het vso en dat ouders instemmen met de aanvraag.

Voor welke leerlingen moet een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld? En welke informatie wordt beschreven in het ontwikkelingsperspectief?

Regulier VO

In het regulier voortgezet onderwijs moet voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld, met uitzondering van de leerlingen die leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) volgen. In het ontwikkelingsperspectief (OPP) wordt ten minste de volgende informatie beschreven:

  • onderwijssoort (pro, vmbo-BB/KB/GL/TL, havo, vwo)
  • uitstroombestemming: naar welk vervolgonderwijs of naar welk soort arbeid wordt verwacht dat de leerling zal uitstromen?
  • begeleiding: welke begeleiding heeft de leerling nodig, en wie gaat deze begeleiding geven?
  • eventuele afwijkingen van het onderwijsprogramma(WVO art 26, Inrichtingsbesluit WVO art 15c, Besluit bekostiging WPO art 34)

Voortgezet speciaal onderwijs (VSO)

In het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) moet voor alle leerlingen een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld. Het OPP bevat minimaal de volgende informatie:

  • uitstroomprofiel: vervolgonderwijs, arbeidsmarkt of dagbesteding
  • uitstroombestemming: informatie over naar welk vervolgonderwijs, naar welke soort arbeid of naar welke vorm van dagbesteding uitstroom van de leerling wordt verwacht
  • De onderbouwing bevat ten minste een weergave van de belemmerende en bevorderende factoren die van invloed zijn op het onderwijs aan de leerling(WEC art. 41a, Onderwijskundig besluit WEC art 5)

Meer informatie: Handreiking ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)
Zie ook de veelgestelde vragen op de website passendonderwijs.nl

 

Wat is een schoolondersteuningsprofiel?

In het schoolondersteuningsprofiel legt het schoolbestuur ten minste eenmaal per 4 jaar vast welke ondersteuning de school kan bieden aan leerlingen die dat nodig hebben. Ook wordt beschreven welke ambities de school voor de toekomst heeft. Dit profiel wordt opgesteld door leraren, schoolleiding en bestuur. Op basis van het profiel inventariseert de school welke expertise eventueel moet worden ontwikkeld en wat dat betekent voor de (scholing van) leraren.

Leraren en ouders hebben adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel via de medezeggenschapsraad van de school. Het samenwerkingsverband beoordeelt op basis van alle schoolondersteuningsprofielen of het een dekkend aanbod in de regio kan realiseren.

Wat is een ondersteuningsplan? En hoe wordt deze vastgesteld?

In het ondersteuningsplan legt het samenwerkingsverband vast hoe passend onderwijs in hun regio wordt vormgegeven. Dit ondersteuningsplan wordt ten minste 1 keer per 4 jaar opgesteld. Het ondersteuningsplan is gebaseerd op de schoolondersteuningsprofielen van de deelnemende scholen.

Inhoud van het ondersteuningsplan

In het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband VO-VSO worden de volgende onderdelen beschreven:

  • Welke basisondersteuning wordt geboden aan leerlingen op alle vestigingen van scholen in het samenwerkingsverband;
  • De manier waarop het samenwerkingsverband een samenhangend geheel van voorzieningen organiseert voor extra ondersteuning binnen de scholen en/of bovenschools;
  • De procedure en de criteria voor de plaatsing van leerlingen op scholen voor voortgezet speciaal onderwijs (vso) of het praktijkonderwijs (pro); de procedure en criteria voor het beoordelen of een leerling is aangewezen op het leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) en de duur van de ondersteuningstoewijzing LWOO;
  • De procedure en het beleid voor de terugplaatsing of overplaatsing naar het voortgezet onderwijs voor leerlingen van wie de duur van de toelaatbaarheidsverklaring is afgelopen;
  • De beoogde en bereikte kwalitatieve en kwantitatieve resultaten van het onderwijs aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben;
  • De manier waarop het samenwerkingsverband ouders informeert over de ondersteuningsvoorzieningen en over de onafhankelijke ondersteuningsmogelijkheden voor ouders;
  • Financiën:
    – De procedure en criteria voor de verdeling, besteding en toewijzing van ondersteuningsmiddelen en ondersteuningsvoorzieningen aan de scholen, inclusief een meerjarenbegroting. Het gaat hierbij zowel om het budget voor zware ondersteuning als voor lichte ondersteuning.
    – De afspraken die zijn gemaakt over de overdracht van middelen voor zware ondersteuning voor leerlingen die na de jaarlijkse teldatum van 1 oktober instromen in het (v)so, inclusief de afspraken die zijn gemaakt over de overdracht van middelen aan het samenwerkingsverband door scholen bij een ontoereikend budget voor zware ondersteuning.
    – De voorwaarden die worden gelden voor scholen om in aanmerking te komen voor een LWOO-licentie en daarmee voor bekostiging van leerwegondersteunend onderwijs.

Vaststelling ondersteuningsplan

Voordat het plan kan worden vastgesteld, voert het samenwerkingsverband op overeenstemming gericht overleg (OOGO) met de gemeente(n). Ook moet de ondersteuningsplanraad (OPR) instemmen met het ondersteuningsplan.

Wat houdt zorgplicht in?

Met de invoering van passend onderwijs hebben scholen zorgplicht gekregen. Dat betekent dat als ouders hun zoon of dochter schriftelijk aanmelden bij een school naar keuze, deze school er voor verantwoordelijk is om de leerling een passende onderwijsplek te bieden. Als een leerling op meerdere scholen wordt aangemeld, wordt aan ouders gevraagd welke school hun voorkeur heeft. Deze voorkeurschool krijgt zorgplicht.

Bij de aanmelding geven ouders aan of zij verwachten dat hun kind extra ondersteuning nodig heeft. De school is verplicht om te onderzoeken welke ondersteuning de leerling nodig heeft en om te bepalen of de school deze ondersteuning kan bieden. Als de school de benodigde ondersteuning niet zelf kan bieden, is zij verplicht om in overleg met ouders te zoeken naar een passende plek binnen het samenwerkingsverband.

Na aanmelding heeft de school 6 weken de tijd om te beslissen over de toelating van de leerling. Deze periode kan eenmaal met 4 weken worden verlengd. Als er na 10 weken nog geen besluit is genomen over de toelating van een jongere, dan heeft hij of zij recht op een tijdelijke plaatsing op de school van aanmelding. De inschrijving is geldig tot het besluit over toelating is genomen.

Het ministerie van OCW heeft stroomschema’s ontworpen voor 4 situaties. Deze stroomschema’s laten zien welke procedures een school moet doorlopen als een leerling een extra ondersteuningsbehoefte heeft.

Belangrijk:

  • Een school heeft ook zorgplicht als ouders hun zoon/dochter aanmelden, terwijl de leerling al is ingeschreven op een andere school. Dit komt bijvoorbeeld voor als ouders ontevreden zijn over de ondersteuning die wordt geboden door de school waar hun zoon/dochter is ingeschreven en onderwijs volgt.
  • De zorgplicht houdt ook in dat een school een leerling pas mag verwijderen als een andere school bereid is gevonden die leerling toe te laten. Zo wordt voorkomen dat een leerling tussen wal en schip valt.

Praktijkvoorbeelden

Actie: aan tafel!

Als je op school zit, kun je niet thuis zitten. Toch zijn er leerlingen in Nederland die dat doen. Roermond, toch een middelgrote gemeente, draagt aan dat aantal maar minimaal bij: een stuk of vier, vijf jongeren zitten thuis. En over een jaar misschien nog maar één, of helemaal niemand meer. Dat komt doordat ze in Roermond iets op thuiszitten gevonden hebben: de Actietafel.

Download

Een programma op maat volgen in Villa Revius

Thuiszitten bestrijden en voorkomen. Dat is het doel van de pilot ‘Villa Revius’, die het Revius Lyceum in Doorn samen met de gemeente uitvoert. Een unieke samenwerking, waarvan de betrokkenen veel verwachten, zo blijkt uit het gesprek met rector Ilse van Eekelen en conrector Marion Hagdorn.

Download

Geef het nooit op

Sommige thuiszittende leerlingen van het Pleysier College – een cluster-4-school met vijf locaties in de regio Den Haag – kunnen deelnemen aan het ‘schoolfobieprogramma’ of krijgen thuis onderwijs en begeleiding. Altijd met het doel de leerling weer op school te krijgen. Bob Massier, coördinator leerlingzaken van het Pleysier College, vertelt over de aanpak.

Download

Thinking in new boxes

Een bevlogen groep mensen uit Nijkerk en omgeving denkt na en werkt aan oplossingen voor de thuiszittersproblematiek. Suggesties doen voor een aanpak om deze kinderen vroegtijdig de ondersteuning te bieden die ze nodig hebben, zodat van uitval geen sprake is. Dat is de inzet. Allemaal hebben ze een persoonlijke drive om te bewerkstelligen dat er geen kind meer thuis komt te zitten. We praten met twee leden van deze bijzondere ‘Denktank Passend Onderwijs’: Mariëlle Broekman en Kees van Baak.

Download

Boek ‘Verrassend passend’

In dit boek vertellen medewerkers van swv-en en scholen uit alle windstreken openhartig over de manier waarop zij bezig zijn met passend onderwijs, wat dat oplevert, waar ze trots op zijn, maar ook tegen welke hobbels ze aanlopen en hoe ze daarvoor oplossingen zoeken. Zij geven u als lezer een kijkje in de keuken, vertellen wat wel en wat niet werkt en geven praktische tips.

Download

Trajecten op maat voor thuiszitters

In de regio Groningen hebben de gemeente Oldambt, samenwerkingsverband PO 20.01 en samenwerkingsverband V(S)O Groningen Ommelanden de handen ineen geslagen om het aantal thuiszitters terug te dringen. Twee aanpakken in Winschoten leveren een belangrijke bijdrage aan die doelstelling. Willeke Doornbos, directeur van samenwerkingsverband VO Ommelanden vertelt erover, samen met twee betrokkenen: Arjan Bosscher, schoolcoördinator van VSO de Meentschool en Jos Buter, namens de tussenvoorziening van het Dollard College ‘Wieder’ en het Centrum voor Scholing en Training (C.S.T.) van Reik, een instelling voor mensen met een licht verstandelijke beperking.

Download

Symbiose: vanaf groep 7 kennismaken met voortgezet onderwijs

Voor kwetsbare kinderen is de overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs soms extra moeilijk. Het project Symbiose
in Midden Kennemerland geeft deze groep de kans om acht weken kennis te maken met het vmbo-beroepsgericht. Seline
Kloosterman, directeur/bestuurder a.i. van het samenwerkingsverband Midden Kennermerland, en Ria van Tuinen, opleidingsdirecteur van de Kennemer Praktijkschool zien dat er dankzij Symbiose minder kinderen uitvallen in het voortgezet onderwijs.

Download

Samen sterk voor leerlingen met autisme

De samenwerkingsverbanden PO en VO in de regio Helmond Peelland slaan de handen ineen om beter tegemoet te komen aan de behoeften van leerlingen met een autisme spectrum stoornis (ASS). Een breed samengestelde projectgroep werkt aan maatregelen die ertoe moeten leiden dat meer ASS-leerlingen doorstromen naar het reguliere vo en daar hun schoolloopbaan óók afmaken. Marja van Leeuwen, directeur van het samenwerkingsverband VO en Erik Wissink, coördinator van het samenwerkingsverband PO, vertellen hoe de regio daaraan werkt.

Download

Samen elke thuiszitter op maat naar school leiden

Hoe gaat samenwerkingsverband Koers VO (regio Rotterdam) – 110 scholen en 54.000 leerlingen – om met thuiszitters? Peggy Olthof, coördinator van het Koersloket, onderdeel van dit samenwerkingsverband, vertelt over de interventies, afspraken en werkwijzen die ertoe moeten leiden dat het aantal thuiszitters in de regio vermindert en dat ze sneller weer op school zitten.

Download

Pilot 10-14

Leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften stromen probleemloos door naar een passende plek in het voortgezet onderwijs en krijgen daar de juiste ondersteuning. Dat is het doel van de Pilot 10-14 die in oktober 2015 is gestart in de regio Arnhem. Erica Jordans, beleidsmedewerker van het samenwerkingsverband V(S)O 25.06 en Hilde Toenders, regiocoördinator van het samenwerkingsverband PO PassendWijs, vertellen over de aanpak, die vanaf volgend schooljaar structureel wordt ingevoerd.

Download

Elke leerling weet zich gekend

Dat er van de bijna 900 leerlingen van Sprengeloo in Apeldoorn geen enkele leerling thuis zit, heeft alles te maken met het verzuimbeleid van de school. Drie essentiële onderdelen van dat beleid: een strak verzuimprotocol, een intensieve samenwerking met de afdeling leerplicht en een speciale aanpak voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Maar het begint met preventie, zo vertelt directeur Gerjan van Dijken: “Leerlingen die gemotiveerd zijn en die worden gekend, verzuimen minder.”

Download

Samen sterk voor leerlingen met autisme

De samenwerkingsverbanden PO en VO in de regio Helmond Peelland slaan de handen ineen om beter tegemoet te komen aan de behoeften van leerlingen met autisme (ASS). Een breed samengestelde projectgroep werkt aan maatregelen die ertoe moeten leiden dat meer ASS-leerlingen doorstromen naar het reguliere vo en daar hun schoolloopbaan óók afmaken. Marja van Leeuwen, directeur van het samenwerkingsverband VO en Erik Wissink, coördinator van het samenwerkingsverband PO, vertellen hoe de regio daaraan werkt.

Download

Uitval voorkomen

Wat doet het samenwerkingsverband Nijmegen e.o. om schooluitval te voorkomen en terug te dringen? Over die vraag praten we met Kenneth Tsang, hoofd Dienst Ondersteuning & Advies van dit samenwerkingsverband. Samenwerking is de rode draad. “Wij werken hierin nauw samen met de gemeenten, omdat we het terugdringen van voortijdig schoolverlaten beschouwen als een gezamenlijke verantwoordelijkheid.”

Download

Multidisciplinair overleg Zuid-Kennemerland

Het samenwerkingsverband Zuid-Kennemerland zet multidisciplinair overleg (MDO) tussen ouders, leerlingen en school in voor passend onderwijs.

Zuid-kennemerland Prezi

Ambulante ondersteuning ‘nieuwe stijl’ – de Meierij (regio ’s-Hertogenbosch)

Bij de nieuwe aanpak financiert het samenwerkingsverband de ambulante ondersteuning vanuit één budget. Daardoor kunnen scholen zonder tussenkomst van een indicatiesteller ambulante ondersteuning toekennen. Het aanvragen van ambulante ondersteuning is daarmee laagdrempelig en veel sneller te regelen. Verder geeft deze aanpak scholen meer vrijheid in het verdelen van zorg. Hiermee heeft de Meierij een laagdrempelig en flexibel zorgaanbod.

Beschrijving praktijkvoorbeeld Presentatie praktijkvoorbeeld

Beschrijving multidisciplinaire zorgaanpak in Schoolteams

Samenwerkingsverband VO Eindhoven Kempenland startte een pilot met Schoolteams. Doel van deze multidisciplinaire teams van onderwijs- en zorgprofessionals is om vanuit de school de ondersteuning en begeleiding van jongeren en hun ouders thuis, op school en op straat integraal aan te bieden.

Presentatie

Beschrijving Schoolteams als pilot

Het project Schoolteams van het Pius X college in Bladel is bedoeld als voorloper voor de samenwerking tussen jeugdzorg, gemeenten en scholen in het op overeenstemming gericht overleg(OOGO). Een Schoolteam is een multidisciplinair team samengesteld uit onderwijs- en zorgprofessionals dat binnen de school aanwezig is.

Beschrijving praktijkvoorbeeld Flyer praktijkvoorbeeld

Documenten & instrumenten

Infographic ondersteuningsroute ouders

Deze infographic is een handige samenvatting van de route die ouders kunnen volgen als zij merken dat het op school niet goed gaat met hun kind. Waar en wanneer kunnen zij terecht?

Download

Informatierondes thuiszitten: halen en brengen

Het Landelijk Thuiszittersoverleg voerde twee informatierondes uit, in het primair en in het voortgezet onderwijs. Het doel was tweeledig: het veld informeren over de ontwikkelde instrumenten om thuiszitten tegen te gaan, én goede praktijkvoorbeelden ophalen in de regio’s. Harry Hageman, sparring partner van Gedragswerk, die een groot deel van de informatierondes voor zijn rekening nam, vertelt over de opbrengsten.

Download

Handreiking Samenwerken voor samen leren

Sinds de invoering van passend onderwijs werken reguliere scholen en scholen in het (voortgezet) speciaal onderwijs ((v)so) nauwer samen, in samenwerkingsverbanden passend onderwijs en met de instellingen voor het onderwijs aan visueel, auditief en/of communicatief beperkte leerlingen. Ook door de verbetering van de onderwijskwaliteit en de instroom van leerlingen met een normaal tot hoog cognitief niveau in het vso, nemen de verschillen af. Deze handreiking biedt scholen en samenwerkingsverbanden een overzicht van de huidige wettelijke mogelijkheden om tot verdergaande samenwerking tussen speciaal en regulier onderwijs te komen.

Download

Handreiking Samenwerken voor samen leren vo

In veel samenwerkingsverbanden vo is een geleidelijke verschuiving van het (gewenste) dekkend netwerk op gang gekomen. Dit leidt onder meer tot initiatieven van samenwerking en afstemming tussen het regulier onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs. In deze handreiking wordt vooral geput uit diverse praktijkvoorbeelden van samenwerking en afstemming tussen speciaal onderwijs en regulier onderwijs. De focus ligt op de twee intensieve vormen van samenwerking: vergaand samenwerken (nevenvestiging, meetellen onderwijstijd en symbiose) en scholen met een specifiek profiel.

Download brochure

Handreiking doorzettingsmacht

In juni 2016 ondertekenden de ministeries OCW, VWS, V&J, de PO-Raad, de VO-raad en de VNG het Thuiszitterspact met het doel dat in 2020 geen enkel kind langer dan drie maanden thuiszit zonder een passend aanbod. Onderdeel van het pact is de zogenoemde ‘doorzettingsmacht’. Maar wat is nu precies doorzettingsmacht? Welke partijen zijn hier bij betrokken? En welke aandachtspunten zijn er? In deze handreiking leest u hier alles over.

Download

Mogelijkheden voor maatwerk VO

Uitgangspunt is en blijft dat kinderen onderwijs volgen op een school. Soms zijn er echter situaties waarin dat vanwege lichamelijke of psychische problematiek tijdelijk of gedeeltelijk niet mogelijk is. Bijvoorbeeld voor kinderen die op school zo veel prikkels te verwerken krijgen dat zij aan leren niet toekomen of kinderen die door een beperking niet uren achtereen op een stoel kunnen zitten. Zonder maatwerk bestaat het risico dat deze kinderen volledig uitvallen uit het onderwijs, terwijl zij wel in staat zijn zich te ontwikkelen en te leren. In deze handreiking leest u welke mogelijkheden voor maatwerk er zijn in het VO.

Download

Handreiking toestemmingsvereiste voor hulp bij kindermishandeling

Deze handreiking biedt informatie over het toestemmingsvereiste van ouders bij hulp aan minderjarigen. De informatie richt zich specifiek op hulp aan minderjarigen in verband met kindermishandeling en is bedoeld voor professionals die werkzaam zijn in de (geestelijke) gezondheidszorg en jeugdhulpverlening.

Download handreiking

Hulpmiddel actietafel thuiszitters

Samenwerkingsverbanden en gemeenten in vele regio’s hebben de invoering van doorzettingsmacht op hun werkagenda staan. Een belangrijk onderdeel hierin is het verbinden van relevante regionale partijen om gezamenlijk uitvoering te geven aan deze aanpak. De actietafel kan hierbij een heel handig hulpmiddel zijn. Aan de actietafel bespreken de – gemandateerde- deelnemers die kinderen die zich in situaties bevinden waarin alleen beweging kan komen door de intensieve en gelijkwaardige samenwerking van alle betrokken partijen. De actietafel brengt de juiste mensen in positie en beweegt hen datgene te doen wat nodig is. Zie ook de handreiking “Hulpmiddel actietafel thuiszitters” van Gedragswerk.

Download

Schoolse Vaardigheden VO in Kaart

Het Samenwerkingsverband VO Zuid-Kennemerland heeft een hulpmiddel ontwikkeld om de vaardigheden van een leerling in kaart te brengen. De vaardigheden die ontbreken of nog moeten worden ontwikkeld kunnen als onderwerp van gesprek dienen met leerling en ouders. Samen kunnen de ondersteuningsbehoefte(n) of hulpmiddel(en) worden geformuleerd die de leerling nodig heeft om een specifieke vaardigheid te ontwikkelen.

Bekijk instrument

Taskforce kindermishandeling en seksueel misbruik

Ieder jaar worden in ons land 119.000 kinderen thuis mishandeld of verwaarloosd. Gemiddeld heeft één kind in elke schoolklas te maken met een vorm van kindermishandeling. Ondanks de inspanningen van alle betrokken instanties blijkt het een lastige, complexe opgave om dit aantal terug te dringen. De Taskforce wil de aanpak van kindermishandeling een stevige zet in de goede richting geven. Vanuit het steunpunt werken wij samen met de Taskforce.

NJI in gesprek met kind en ouders Veiligheid in verbinding NJI inpassen meldcode

Stroomschema zorg op school

Wie er onderwijsondersteuning of zorg moet bieden tijdens onderwijstijd, hangt af van de ondersteunings- en/of zorgbehoefte van de leerling. Dit Stroomschema Zorg op school geeft overzicht over welke mogelijkheden er zijn en hoe de inzet van zorg in onderwijs wordt geregeld en verantwoord.

Stroomschema december 2015

Informatiepakket ernstig meervoudig beperkte leerlingen (EMB)

Ernstig meervoudig beperkte leerlingen zijn leerlingen met een combinatie van een (zeer) ernstige verstandelijke beperking (IQ tot 35), een lichamelijke beperking en bijkomende stoornissen. Voor leerlingen met een dergelijke ernstige problematiek is naast extra ondersteuning in het onderwijs ook extra zorg nodig.

Toelichting EMB Richtlijn voor EMB leerlingen sept. 2015 Aanvraagformulier toelaatbaarheidsverklaring EMB leerlingen Regeling bijzondere bekostiging voor EMB leerlingen Brief PO-Raad en de VO-raad over EMB leerlingen

Handreiking onderwijs en zorg, inclusief gesprekshandleiding

De stelsels voor zorg en onderwijsondersteuning zijn veranderd. Deze handreiking biedt scholen en ouders handvatten om passende onderwijsondersteuning en zorg voor elke leerling te bereiken, afgestemd op zijn mogelijkheden en behoeften en helpt bij het gesprek tussen school, ouders en eventuele zorgpartners.

Handreiking onderwijs en zorg

Toolbox thuiszitten voorkomen

Een belangrijk doel van passend onderwijs is om het aantal thuiszitters verder terug te dringen. Vanuit de PO-Raad, VO-raad, Steunpunt Passend Onderwijs VO, VNG, NJI, Gedragswerk, Ingrado en het ministerie van OCW bundelen wij onze krachten om er voor te zorgen dat iedere leerling een passende plek krijgt.

Download brochure

Handreikingen Ontwikkelingsperspectief

Handreikingen voor scholen om te helpen bij het opstellen van een ontwikkelingsperspectief (plan) voor leerlingen.

Handreiking Ontwikkelingsperspectiefplan Meer weten over het OPP? Memo kern van het ontwikkelingsperspectief

Handreiking Toelaatbaarheidsverklaring

In deze stukken vindt u meer informatie over de procedure rondom de aanvraag en afgifte van de toelaatbaarheidsverklaring.

DUO registratie TLV Handreiking TLV

Handreiking Dyslexiezorg onder de Jeugdwet

Deze handreiking ondersteunt gemeenten en samenwerkingsverbanden bij het realiseren van een integrale dyslexieaanpak in de regio.

Download brochure

Handreiking medisch handelen en medicijnverstrekking in het VO

In deze handreiking worden de aandachtspunten bij het werken met een protocol medisch handelen en medicijnverstrekking in het VO toegelicht.

Protocol Medisch handelen en medicijnverstrekking Handreiking medisch handelen en medicijnverstrekking

Handreiking AWBZ

Met deze handreiking worden scholen, schoolbesturen, samenwerkingsverbanden en gemeenten geïnformeerd over de wijzigingen in organisatie en bekostiging die gepaard gaan met de herziening van de AWBZ.

Handreiking AWBZ

Brochure Een passend onderwijsprogramma (OCW)

In deze brochure wordt informatie gegeven over het kader van de verschillende onderwijs(zorg)arrangementen.

Download brochure

Checklist arrangeren

Het samenwerkingsverband wordt verantwoordelijk voor het arrangeren en toewijzen van ondersteuning als leerlingen dat nodig hebben.

Download brochure

Uitwerking ondersteuningsplan

Een handreiking die samenwerkingsverbanden helpt om tot een goed onderbouwd ondersteuningsplan te komen.

Download brochure

Helpdesk

Voor vragen over ondersteuningsplan en schoolondersteuningsprofielen kunt u gebruik maken van onze gratis helpdesk. De helpdesk is op werkdagen van 8:30 tot 17:00 uur telefonisch bereikbaar via 06-13 96 50 59. U kunt uw vraag ook digitaal stellen door een mail te sturen aan helpdesk@vo-raad.nl. Vermeld in de mail vooral uw naam, de naam van uw school en het telefoonnummer waarop wij u kunnen bereiken. Wij streven ernaar uw vraag binnen 3 werkdagen te beantwoorden.

Vragen ouders
Speciaal voor ouders met vragen over passend onderwijs is er het informatiepunt 50tien.nl, telefonisch bereikbaar via 0800 – 5010 – keuze 2

Ondersteuning op maat

Het Steunpunt Passend Onderwijs VO van de VO-raad ondersteunt scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden in het voortgezet onderwijs bij het vormgeven van passend onderwijs. Wij adviseren, informeren en begeleiden u. Samen bekijken we aan welke ondersteuning u behoefte heeft. Klik hier voor een overzicht van onze diensten.

Ondersteuning op maat
Voor vragen over ondersteuning op maat kunt u contact opnemen via 06-13 96 50 59 en steunpuntpassendonderwijs@vo-raad.nl.

Praktijkvoorbeelden

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden.
Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Scan passend onderwijs

Scan passend onderwijs

Vul de scan passend onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Wat is passend onderwijs?

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.