‘Niet alleen zorgleerlingen, álle leerlingen profiteren van inclusief onderwijs’

Niet alleen leerlingen met speciale onderwijsbehoeften, maar alle leerlingen profiteren van inclusief onderwijs. Dat is de conclusie van het proefschrift ‘Inclusive education in the Netherlands’ van Teije van der Bij van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Dit melden NJi en UvA.

Hij concludeert op basis van zijn onderzoek dat “het gerechtvaardigd is te stellen dat niet alleen leerlingen met speciale onderwijsbehoeften maar alle leerlingen profiteren van de kenmerken van inclusief onderwijs.” Op schoolniveau beïnvloedt de begeleiding door leraren en de inclusieve zorgstructuur de schoolloopbanen van leerlingen positief.

Begeleiding door een mentor en individuele begeleiding tijdens lessen worden het meest herkend en gewaardeerd door ouders en leerlingen, schrijft Van der Bij in de samenvatting van zijn proefschrift. Wel is er meer aandacht nodig voor inclusieve onderwijspraktijken, met name voor de wijze waarop onderwijsprofessionals leerlingen betrekken bij de leeromgeving. Inclusief onderwijs verbetert de onderwijskwaliteit en moet daarom in de onderwijspraktijk opgenomen worden, schrijft Van der Bij.
 
Terug naar overzicht
Praktijkvoorbeelden

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden.
Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Scan passend onderwijs

Scan passend onderwijs

Vul de scan passend onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Wat is passend onderwijs?

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.